Cirkus Alfredo

-tips på lite skojiga platser att besöka med barn

Höstlov på Astrid Lindgrens Värld

Eftersom vi fullkomligt älskar Astrid Lindgrens Värld bestämde vi oss för att göra vår fjärde resa dit nu på höstlovet. I den höstpyntade parken kunde man se Pippi, Emil och Rasmus på luffen med vänner. Vi hann även med en spektakulär kvällsföreställning av Ronja Rövardotter.

Hela Strid Lindgrens Värld var fint höstpyntad. I bakgrunden ses Lotta på Bråkmakargatans hus.

Hela Astrid Lindgrens Värld var fint höstpyntad. I bakgrunden ses Lotta på Bråkmakargatans hus.

Vi hade sällskap av morfar med sambo och sambons barnbarn, Lovali. Jättekul tyckte Maja som fick en lekkamrat med sig. Första dagen hade vi lite gråmulet väder men det gjorde ingenting. Vi njöt av den fina parken och barnen hoppade runt och lekte lite var stans. På torget utanför restaurangen Stallmästaregården var det ringdans. Alla var med: Pippi med sin pappa och Fridolf, Emil med hela sin familj, Rasmus och Oskar på luffen och så klart Kling och Klang med Tant Prusselius.

Efter dansen hade Maja och Lova tur att få träffa Pippi och då måste vi så klart ta en bild.

Vid våra tidigare besök har vi hyrt stuga på campingen. Så här i höstrusket tyckte vi att det kunde vara skönt med hotell så vi tog in på Stadshotellet i Vimmerby som hör till Best Western-kedjan. Jätteskönt att bara kunna gå och lägga sig i bäddad säng och sen bara gå upp till dukad frukost. Stadshotellet är dessutom avbildat inne i Astrid Lindgrens Värld i den lilla miniatyrstaden som innehåller många byggnader och platser från böckerna.

Det var busenkelt att hitta till hotellet. Det var bara att svänga av mot centrum. När man såg Coop-butiken såg man hotellbyggnaden som låg bara upp för ett backkrön.

Det var busenkelt att hitta till hotellet. Det var bara att svänga av mot centrum. När man såg Coop-butiken såg man hotellbyggnaden till höger som låg bara upp för ett backkrön.

Vi hann inte se så mycket av Vimmerby men det lilla vi såg var fint. Mycket gamla hus och små butiker. Vi hade bokat kvällsteater så vi köpte bara lite smått att äta från Coopen och åt på rummet så vi kunde ta igen oss lite samtidigt istället för att skynda ut och jaga matställe.

Maja passar på att slappa lite på hotellrummet. Lyckans ost för det fanns Disney Channel!

På kvällen åkte vi tillbaka till parken för att titta på en kvällsföreställning med Ronja Rövardotter. Vilken upplevelse! Det var så häftigt att gå igenom parken som var så vackert upplyst av säkert 1000 marschaller. Teaterföreställningen var mycket bra med mycket sång och spänning. Som vanligt professionella skådespelare. Den var ca en timme lång och det var helt lagom tid att sitta ute i kylan sådär på kvällen med lite lagom trötta barn.

Spänd förväntan innan kvällens föreställning. Det var mycket stämningsfullt med Mattisborgen upplyst av flammande facklor.

Vilken upplevelse att få gå sakta igenom en helt mörk och tyst park endast upplyst av marschaller och facklor.

Nästa dag hade vi riktigt fint väder och efter en god frukost var vi redo för ännu en dag i parken. Denna dag tittade vi på Pippi Långstrump-teater vid Villa Villekulla. Den här gången kom Fröken Prusselius dit i sällskap av Kling och Klang för att ta med Pippi till ett barnhem. Så klart gick det inte så lätt som dom hade tänkt sig…

Full fart på scenen när Kling och Klang ska försöka ta fast Pippi.

En av de bästa sakerna med Astrid Lindgrens Värld är att rätt som det är kommer någon av figurerna promenerandes mitt på gatan bara så där. Alla skådespelare är verkligen supertrevliga och har fullt med energi. Alltid hittar dom på nåt bus och skojar med barnen som blir helt förundrade.

Morfar försökte sälja Maja och Lova helt gratis till Prusseluskan. Tur som var tackade hon nej. Annars hade dom kanske varit på barnhemmet nu.

Morfar försökte sälja Maja och Lova helt gratis till Prusseluskan. Hon tackade nej och sa att hon kunde erbjuda en kurs i gott föräldraskap istället 🙂

Helt plötsligt kommer Pippi och Fridolf sjungandes och dansandes ner för en gata i Den lilla, lilla staden. Till barns och vuxnas förtjusning.

Dag ett åt vi på en av de större restaurangerna, Stadsmästaregården. En sak vi verkligen gillar med Astrid Lindgrens Värld är att det serveras riktig mat där. Enkel, god och vällagad mat till ett hyfsat pris. Så besvikelsen var stor när vi denna dag serverades pulvermos. Eftersom jag inte äter kött var det dessutom allt jag hade beställt och fick ändå betala fullt pris. Nej, det var inte ett bra köp.

Tur som var så repade vi oss lite när alla nästa dag ville köpa grillad korv till lunch. Till min stora förtjusning kunde man köpa färska grillade majskolvar med smör. Korvarna var goda dom också.

Tummen upp för att kunna köpa färska grillade majskolvar. Jag önskar att fler grillar kunde erbjuda något så gott och enkelt.

Vi hann med ett besök i Emils miljö, Katthult, också. Där finns nog en av Astrid Lindgrens Världs mest populära attraktioner; en hederlig gammaldags vattenpump. Den är alltid, alltid upptagen och ungarna pumpar och pumpar för glatta livet och leker med denna tillsynes enkla sak. Men faktum är att den verkar vara  en favorit.

Maja och Lova roade sig en bra stund med pumpen i Katthult.

Förutom de vanliga miljöerna så finns det även en höstmarknad på plats i parken under höstlovet. Och så Majas favorit, ponnyridning. Så vi hade verkligen ett par toppendagar på Astrid Lindgrens Värld. Nu längtar vi bara till nästa besök som måste bli nästa sommar. Då är det premiär för deras nyaste satsning, en helt ny miljö för Bröderna Lejonhjärta som vi har stora förhoppningar om.

Sugen på att läsa mer om Astrid Lindgrens Värld, läs mitt inlägg från vårt besök där förra sommaren här.