Cirkus Alfredo

-tips på lite skojiga platser att besöka med barn

Hyra bil på Mallorca

När vi var på Mallorca förra sommaren hyrde vi bil en av dagarna. Mallorca är verkligen en fantastiskt vacker ö som erbjuder mycket mer än bara fina stränder. Vi tog en liten tur förbi Palma och sedan upp i bergen till Valdemossa och Sóller. För att avsluta dagen med middag i den pittoreska lilla byn Puerto Sóller. Vi hade dessutom otrolig tur och fick se en riktig superstjärna, rocklegenden Sir Bob Geldof!

hyra bil, mallorca, valdemossa

På slingrande och lite läskiga småvägar tog vi oss upp till den otroligt vackra bergsbyn Valdemossa. Utsikten över dom grönskande bergen gjorde det helt klart värt det.

Hyra bil i Alcudia

Vi bestämde lite spontant att vi skulle hyra bil en av dagarna så vi gick bara till närmaste biluthyrningsställe. Dom finns ju lite var stans på Mallorca så det är inga problem att hitta. Priset var helt ok, ca 800 kr, för en liten bil med försäkring och bilstol. Vill man planera lite mer och jämföra priser kan man boka sin hyrbil hemifrån på nätet redan innan man åker.

bilstol, hyrbil, mallorca

Maja är redo för en biltur. Tyvärr har övriga Europa lite andra uppfattningar om när det är lämpligt att låta mindre barn åka framåtvända. Men mn får väl vara glad att det finns bilstol att hyra i alla fall, annars kunde man ju inte hyra bil alls.

Läs mer om vår semestervecka på Mallorca, vi bodde på Blue Willage Alcudia Pins.

Valdemossa – en vacker bergsby

Efter att ha åkt genom Palma på en snabb sightseeing körde vi upp i bergen. Det var små serpentinvägar och även om det var ganska läskigt ibland så var den hänförande utsikten helt klart värt det. Det är bara att köra sakta och försiktigt. Trafiken var förvånansvärt lugn på Mallorca. Troligen för att de flesta som är ute och kör är turister.

valdemossa, mallorca

Trevlig liten gata med mysiga små butiker, inget strand-tingel-tangel, i bergsbyn Valdemossa.

Lagom till lunch var vi framme i Valdemossa. En helt fantastisk liten bergsby med utsikt över grönskande berg. Vi strosade runt lite bland mysiga små butiker. Tog lite lunch och fika, köpte lite souvenirer och vykort och avslutade med hemgjord glass på ett litet torg.

Fint litet torg kantat av små butiker och caféer.

Bob Geldof i Sóller

Färden gick sen vidare mot nästa mål, staden Sóller. Vägen dit var fantastisk, en stor del av den hade man utsikt över havet på ena sidan och bergen på den andra. Vi hade inga problem med att hitta, det står skyltat ordentligt. Till Majas stora förtjusning fanns en lekplats precis ovanför parkeringsgaraget. Perfekt tillfälle att låta henne få sträcka på benen ordentligt efter bilfärden.

sóller, mallorca

Maja tog tillfället i akt att få springa runt lite. Vi vuxna passade på att njuta av utsikten över bergen.

Sóller var verkligen en häftig liten stad som ligger precis vid foten av höga berg. Som många andra medelhavsstäder består den av små vindlande gator och ett litet torg med uteserveringar. Där finns även en liten katedral och en helt ok shoppinggata.

Gissa vad vi fick syn på när vi strosade runt bland husen, jo, en riktig superstjärna, rocksångaren Sir Bob Geldof. Bob Geldof är kanske mest känd för sitt välgörenhetsarbete. Det är han som ligger bakom bl a Band Aid och Live 8 och det är också för det arbetet han är adlad. Kul var det i alla fall, kanske enda tillfället i livet man kommer så nära en internationell superstjärna.

bob geldof, sóller, mallorca

Bildbevis! Svärmor låtsades posera så att jag kunde smygfota Bob Geldof när han gick förbi. Här i sällskap med sin svärson och barnbarn. Vi såg honom igen sen på torget också. Kul!

åka tåg, järnväg, sóller, mallorca

Från Sóller kan man åka tåg på en smalspårig veteranjärnväg hela vägen till Palma. Järnvägen går även ner till Puerto de Sóller som ligger vid havet en liten bit från Sóller.

Känner du dig sugen på att läsa mer om att åka på biltur så läs mer om när vi var på Gran Canaria och hyrde bil.

Middag och solnedgång i Puerto Sóller

Som avslut på dagen stannade vi till i den lilla pittoreska byn Puerto de Sóller som ligger vackert vid en liten lagun. Det var varmt när vi kom fram så vi ville gärna i och bada. Tyvärr ångrade vi oss, det var så skräpigt och sunkigt både på stranden och framförallt i vattnet! Synd på en så fin plats. När vi gick längre bort på strandpromenaden så såg det visserligen mycket bättre ut men då hade badlustan gått över.

puerto de sóller, mallorca

Vacker utsikt men tyvärr smutsigt och skräpigt badvatten.

strandpromenad, soller, mallorca

Vid strandpromenadens slut högt uppe i bergen såg vi en speciell rund byggnad. Den är tydligen ett mycket exklusivt lyxhotell som kostar runt 10 000 kr natten. Så jag antar att denna plats kan vara bra för kändisspoting.

solnedgång, puerto de soller,

När vi kom ut från restaurangen möttes vi av en helt perfekt solnedgång i havet. Härligt avslut på en fin dag.

Tog tunneln hem

Efter en händelserik dag styrde vi kosan mot hotellet i Alcudia igen. Det kändes lite läskigt att behöva köra på små slingriga vägar i skymningen. Så glatt överraskade blev vi när det fanns en lång tunnel som gick rätt under bergen. Den kostade fem euro men det var det värt för vi sparade en hel del tid vilket var ganska skönt efter en lång dag.

Svårt hitta bensinstation

Väl tillbaka i Alcudia stötte vi på ett lite oväntat problem. Som svensk är man ju van vid att mackar är öppna typ hela dygnet. Eller att man i alla fall kan tanka i en automat.  I Alcudia stängde tydligen alla mackar ganska tidigt så när vi försökte hitta bensin efter klockan tio så var utbudet begränsat. Så ett tips till er som ska hyra bil på Mallorca är att ta reda på var det finns en mack och hur länge den har öppet om ni planerar att komma tillbaka sent.

Har någon kanske ett tips om var man kan hitta en öppen bensinmack på Mallorca?